متھرا اور گیانواپی مساجد کے تنازعات کی بابری مسجد کیس سے مماثلت
صرف عدالتوں میں قانونی لڑائیوں پر بھروسا نہیں کیا جاسکتا : قاسم رسول الیاس
انوارالحق بیگ
نئی دلی : آل انڈیا مسلم پرسنل لا بورڈ کے ترجمان ڈاکٹر سید قاسم رسول الیاس نے وارانسی میں تاریخی گیانواپی مسجد اور متھرا کی عیدگاہ کے ارد گرد رونما ہونے والے واقعات اور ان پر جاری قانونی لڑائیوں پر تشویش کا اظہار کیا ہے۔انہوں نے جماعت اسلامی ہند کے ہیڈکوارٹرس میں ’کاشی اور متھرا کی مساجد کا سروے – ایک تجزیہ‘ کے عنوان پر اپنے اظہار خیال میں کہا کہ وارانسی کی گیانواپی مسجد، متھرا کی عیدگاہ اور بابری مسجد کے ارد گرد جاری قانونی تنازعات کے درمیان مماثلت ہے۔ انہوں نے نشاندہی کی کہ مقدمات ایک ہی طریقے سے دائر کیے جا رہے ہیں اور فریقین کی جانب سے ایک جیسے دلائل دیے جا رہے ہیں جبکہ سپریم کورٹ نے اس حقیقت کے باوجود کہ عبادت گاہوں کے تحفظ کا قانون (1991) 15 اگست 1947 کو موجود مذہبی مقامات کی حیثیت کو تبدیل کرنے کی اجازت نہیں دیتا، دونوں معاملات میں کارروائی پر روک لگانے سے انکار کر دیا ہے۔
متھرا کی عید گاہ اور کاشی کی گیانواپی مسجد کے موجودہ معاملات کی بابری مسجد کیس کے ساتھ نمایاں مماثلت کو اجاگر کرتے ہوئے ڈاکٹر الیاس نے کہا ’’جس طرح نچلی عدالتوں میں مقدمات دائر کیے جاتے ہیں اور جس بنیاد پر وہ قائم کیےجاتے ہیں انہیں ہائی کورٹ اور سپریم کورٹ میں چیلنج کیا جاتا ہے جہاں عبادت گاہوں کے تحفظ سے متعلق قانون 1991 کا حوالہ دیا جاتا ہے لیکن اس کے باوجود سپریم کورٹ اس پر روک لگانے سے یہ کہہ کر انکار کرتا ہے کہ وہ محض مساجد کی سابقہ حیثیت کا پتہ لگانے کی کوشش کر رہے ہیں نہ کہ مسجد یا مندر کی موجودہ حیثیت کو تبدیل کیا جا رہا ہے۔
ڈاکٹر الیاس نے اس بات پر تشویش کا اظہار کیا کہ جاری مقدمات کو اسی ہندوتو ایجنڈے کو زندہ کرنے کے لیے استعمال کیا جا رہا ہے جس کی وجہ سے 1992 میں بابری مسجد کا انہدام ہوا تھا۔ انہوں نے نشاندہی کی کہ بابری مسجد کیس میں بھی موجودہ تنازعات کی طرح قانونی کارروائی کے ابتدائی مراحل کے دوران یہی سوال اٹھایا گیا تھا کہ مسجد کی تعمیر سے قبل متنازعہ جگہ پر کیا موجود تھا۔ انہوں نے کہا ’’بابری کیس میں جب مسلم فریق نے دلیل دی کہ صرف زمین اور ریونیو ریکارڈ پر غور کیا جانا چاہیے کیونکہ یہ معاملہ زمین کی ملکیت سے متعلق ہے، عدالت نے اس سوال کو مسائل کی تشکیل میں شامل کرنے کی اجازت دی ہے۔ عدالت نے جواب دیتے ہوئے کہا ’’ مسئلہ کو وضع ہونے دیا جائے کیونکہ ایک بات یہ بھی سامنے آئی ہے کہ اس جگہ پر پہلے مندر تھا، اس لیے معاملے کو تشکیل کی حد تک رکھیں، موقع آنے پر بعد میں دیکھیں گے کہ آیا اس پر بحث کی ضرورت ہے یا نہیں۔
بابری مسجد کیس کی طرف توجہ مبذول کراتے ہوئے، جس کی ابتدا 1834 میں اس دعوے کے ساتھ ہوئی تھی کہ اس مقام پر رام کی پیدائش ہوئی تھی، ڈاکٹر الیاس نے تفصیل سے بتایا کہ کس طرح وقت کے ساتھ تنازعہ پیدا ہوا، جس میں 1949 میں مورتیوں کی تنصیب اور مسجد کو سیل کرنے جیسے واقعات بھی شامل ہیں۔ کانگریس کی حکومت کے دوران 1986 میں تالا کھولنے سے ملک بھر میں تنازعہ مزید شدت اختیار کر گیا تھا۔
متھرا اور وارانسی میں موجودہ تنازعات کے بارے میں، ڈاکٹر الیاس نے کیے جانے والے سروے اور نتائج میں ممکنہ ہیرا پھیری کے بارے میں تشویش کا اظہار کیا۔ انہوں نے دلائل اور پروپیگنڈے میں مماثلتوں کو حیران کن قرار دیتے ہوئے کہا کہ تینوں مقدمات میں، ہندو درخواست گزاروں نے دعویٰ دائر کیا ہے کہ متنازعہ مقامات اصل میں ہندو مندر تھے جنہیں مسلمان حملہ آوروں نے تباہ کر دیا تھا۔ مسلم فریق نے دلیل دی ہے کہ یہ مقامات قانونی طور پر مساجد کے طور پر رجسٹرڈ ہیں اور ان کی حیثیت کو تبدیل نہیں کیا جانا چاہیے۔
بابری مسجد کیس میں آثار قدیمہ کے سروے آف انڈیا (ASI) کی کھدائی کی طرف توجہ مبذول کراتے ہوئے، ڈاکٹر الیاس نے نتائج اور ASI رپورٹ کے درمیان تضادات کو اجاگر کیا۔ شواہد کی ہیرا پھیری اور مسلم فریق کو اپنے مقدمات پیش کرنے میں درپیش چیلنجوں پر زور دیتے ہوئے، انہوں نے کہا، ’’کھدائی کے نتائج سے ثابت ہوا کہ بابری مسجد کے مقام پر مسلمانوں کی آبادی آباد تھی، کیونکہ وہاں بڑی تعداد میں مویشیوں کی ہڈیاں پائی گئی تھیں جو اس بات کی نشاندہی کرتی ہیں کہ وہاں گوشت کھانے والے لوگ آباد تھے۔ مزید برآں، وہاں دو یا تین قبریں بھی پائی گئیں جن کے بارے میں دعویٰ کیا جاتا تھا کہ وہ رشیوں اور منیوں کی ہیں، لیکن قبروں کے انداز نے واضح طور پرثابت کیا کہ ان کا تعلق مسلمانوں سے تھا۔ کھدائی کے تمام نتائج مسلم فریق کے دعوے کی تائید میں تھے لیکن پھر بھی، ASI کی پیش کردہ رپورٹ میں ہیرا پھیری کی گئی۔ اس کے جواب میں مسلم فریق کی جانب سے ہندوستان بھر کے دس مشہور ماہرین آثار قدیمہ اور مورخین کی دستخط شدہ ایک رپورٹ میں اے ایس آئی کے ان دعووں کو چیلنج کیا گیا۔ اس طرح جب یہ مقدمہ لکھنؤ ہائی کورٹ میں سماعت کے لیے آیا تو اس ASI کی کھدائی کی رپورٹ اور متعلقہ شواہد پر کوئی بحث نہیں ہوئی۔ شاید اس لیے کہ اس میں کسی معتبر مادے کی کمی تھی۔ سپریم کورٹ نے اپنے 2019 کے فیصلے میں محض ریمارکس دیے کہ جو بھی باقیات ملی ہیں، وہ بابری مسجد کی تعمیر سے 400 سال پہلے کی ہیں۔
ڈاکٹر الیاس نے گیانواپی مسجد اور متھرا کی عیدگاہ میں جاری سروے کے بارے میں تشویش کا اظہار کیا اور نتائج کی تخیلاتی تشریحات پر تنازعات کے امکان سے آگاہ کیا۔
ڈاکٹر الیاس نے اس دعوے کو بے بنیاد قرار دے کر مسترد کردیا کہ مسلمانوں کے دور حکومت میں بڑے پیمانے پر مندروں کو مسمار کیا گیا تھا۔ اس بات پر زور دیتے ہوئے کہ ان کے دور میں مسجد کی تعمیر کے لیے خالی زمین کی کوئی کمی نہیں تھی، ڈاکٹر الیاس نے کہا کہ وارانسی کے لوگ بھی ایسی کہانیوں کو مسترد کرتے ہیں، وہ دعویٰ کرتے ہیں کہ یہاں کبھی کوئی مندر موجود نہیں تھا اور نہ ہی موجودہ دور کی گیانواپی مسجد کے لیے اسے منہدم کیا گیا تھا، جو ان کے بقول اکبر کے دور میں بہت پہلے تعمیر کی گئی تھی۔ انہوں نے مجھے اس دعوے کی تائید میں کچھ فارسی دستاویزات بھی دکھائیں۔ قابل ذکر بات یہ ہے کہ بی این پانڈے، اوڈیشہ کے سابق گورنر اور سینئر سرکاری اہلکار نے ایک کتاب لکھی جس میں ہندوستان بھر میں سو سے زیادہ ممتاز مندروں کی فہرست دی گئی ہے، جنہیں اورنگ زیب نے اراضی عطا کی تھی۔ سابق ایم پی سید شہاب الدین اور میں نے ایک بار ایودھیا میں ہنومان گڑھی کا دورہ کیا، جہاں پادری نے اورنگ زیب کے دور میں دی گئی زمین کی دستاویزات کا ریکارڈ دکھایا جو فارسی میں تحریر تھا۔
ڈاکٹر الیاس نے عدلیہ کی جانب سے ان مقدمات سے نمٹنے کے طریقے پر مایوسی کا اظہار کرتے ہوئے کہا کہ اس معاملہ میں عدلیہ کا رویہ حیران کن ہے۔ بابری مسجد کیس کے بارے میں سپریم کورٹ کے 9 نومبر 2019 کے فیصلے میں، عدالت نے 1991 کے ایکٹ پر حرف آخر کے طور پر زور دیا، جس کا مقصد مستقبل میں اس طرح کے تنازعات کو روکنا تھا۔ پھر بھی، وہی سپریم کورٹ اور چیف جسٹس، جنہوں نے 2019 کے فیصلے کو تحریر کیا، اسی طرح کے تنازعات کے امکانات کے باوجود خاموش ہیں۔ ایسا لگتا ہے کہ یہ معاملات اسی رفتار سے آگے بڑھ رہے ہیں، شاید کچھ سیاسی یا جنونی گروہوں کو گیانواپی اور متھرا سے آگے کی دیگر مساجد کے لیے اس تفرقہ انگیز طرز کو اپنانے کی حوصلہ افزائی کی جارہی ہے۔ یہ طرز عمل، مسجد کے خلاف ملک گیر تنازعات کو ہوا دینے کے ایک منظم منصوبہ کی طرف اشارہ کرتا ہے۔خاص طور پر متھرا میں مسلم وکیلوں کو درپیش چیلنجوں کے تعلق سے ڈاکٹر الیاس نے ان پر ڈالے جانے والے دباؤ، دھمکیوں اور جارحیت کا ذکر کیا۔ انہوں نے متھرا کی مسجد مینجمنٹ کمیٹی کی طرف سے آل انڈیا مسلم پرسنل لا بورڈ سے تنازعہ میں زیادہ نمایاں مداخلت کرنے کی درخواست پر روشنی ڈالی۔ ڈاکٹر الیاس نے کہا ’’یہ ناقابل تردید ہے کہ بابری مسجد کیس میں 1949 سے لے کر 2019 کے فیصلے تک ہماری طرف سے پیش کیے گئے شواہد کے باوجود، مسجد کو نقصان پہنچا ہے۔ اب گیانواپی اور متھرا کی مساجد کے ارد گرد اسی طرح کی پریشانیوں کے درمیان مسلم مدعیان کو درپیش غیر ضروری دباؤ اور دھمکیوں کے بارے میں خدشات بڑھ رہے ہیں۔ ان مساجد میں پولیس کی بھاری موجودگی اور مذہبی رسومات پر پابندیاں ان پریشانیوں کو مزید بڑھاتی ہیں۔ متھرا مسجد کی انتظامی کمیٹی دباو محسوس کرتی ہے اور پرسنل لا بورڈ سے زیادہ تعاون چاہتی ہے لہٰذا موجودہ قانونی ماحول میں صرف کمرہ عدالت کی لڑائیوں پر انحصار کرنا ناکافی ثابت ہو سکتا ہے۔
قانونی لڑائیوں کو جاری رکھنے کی افادیت کے بارے میں خدشات کا اظہار کرتے ہوئے، ڈاکٹر الیاس نے کہا کہ ’’جیسے جیسے قانونی لڑائیاں شروع ہو رہی ہیں، مسلم کمیونٹی کو ایک چیلنجنگ ماحول کا سامنا ہے، جس سے عدالتی کارروائیوں پر مکمل انحصار کرنے کی افادیت کے بارے میں شکوک پیدا ہوتے ہیں۔‘‘
ڈاکٹر الیاس نے مسلم کمیونٹی کے لیے قانونی کارروائی اور فعال بین المذاہب شمولیت کی دوہری اہمیت پر زور دیا۔ انہوں نے ملک میں دیگر برادریوں کے ساتھ مضبوط تعلقات کو فروغ دینے کے ساتھ ساتھ قانونی راستہ اختیار کرنے کی وکالت کی۔ ڈاکٹر الیاس نے وسیع تر سول سوسائٹی کے ساتھ اعتماد سازی کے ساتھ ساتھ دوستی، ہم آہنگی اور بھائی چارے کو برقرار رکھنے پر زور دیا۔ انہوں نے مسلم حکمرانوں اور دیگر کمیونٹیوں میں اسلام کے بارے میں غلط فہمیوں کو دور کرنے کے لیے کھلے رابطے کی ضرورت پر روشنی ڈالی۔ آخر میں، ڈاکٹر الیاس نے مسلمانوں پر زور دیا کہ وہ اپنے ہم وطنوں کو یہ پیغام دیں کہ عبادت گاہوں کے بارے میں تنازعات میں الجھنے سے بالآخر کوئی فائدہ نہیں ہوتا۔
(بشکریہ انڈیا ٹومارو ڈاٹ نیٹ)
***
ہفت روزہ دعوت – شمارہ 21 جنوری تا 27 جنوری 2024